vineri, 10 iunie 2022

Un sfert de secol de amenajari de escalada sportiva .

 




         INCEPUTUL :

        Un sfert de secol de cand o parte considerabila din activitatea mea ca si catarator a constituit-o  dechiderea de trasee si zone noi de catarare libera , dar si mentenanta ,  prin reparatii si reamenajari,  a traseelor vechi de catarare .

        La jumatatea anilor 90’, revenit in sfera catararii dupa niste ani de rataciri , am constatat ca majoritatea tovarasilor de pe “vremuri” ori au fugit din tara , ori s-au lasat . Asadar , cunoscand prieteni noi , am pornit la un nou drum… Printre cataratorii remarcabili ai acelor ani prezenti in zona Brasovului se numara   Ghita Pop , Marc Daniel (clujeni), si Dan Borcea (Castoru’) , toti fiind modele de inspiratie ca si cataratori dar si amenajatori . Cum zona Brasovului avea doar cateva rute vechi pitonate si unele noi , pe spituri , insa putine la numar , mi-am pus problema exploatarii arealelor imense de stanca din zona pentru extinderea substantiala a zonelor de antrenament.   Fara multa pregatire , am plecat la drum cu o dalta de la Ghita Pop, si ceva logistica de la Castoru ‘. Primele cateva rute le-am amenajat la “tamponor”, adica fara ciocan rotopercutor (bormasina). Fiecare gaura forata necesita o munca de aprox 1000 lovituri de ciocan . Ulterior , prin 2003, am primit de la Florin Ularu o bormasina , prin programul Proclimbing (sustinut si de Frank Schobel si Leslie Fucsko).


FILOSOFIA MODERNA DE AMENAJARE :

    In faza initiala a amenajarilor, influentat si de spiritul vremii, in  anii 1998-2000, am considerat ca este mai important  sa existe rute grele, provocatoare, si este mai putin importanta etica unei amenajari “curate” – drept urmare am procedat la modificarea unor prize ale stancii, sau la crearea unor prize pe mici portiuni unde acestea lipseau , doar ca rutele respective sa ne fie accesibile, sa le putem catara . Aceste interventii s-au produs in aproximatix 11 trasee , 2 la Pietrele Lui Solomon , 8 In Aboland (postavar) , si unul pe Tampa . Chiar daca cuantumul acestor interventii este absolut minimal (11 trasee din peste 300 amenajate), ma bucur ca am inteles foarte repede sa renunt total la prizele artificiale pe stanca, ma raportez  fata de  aceasta practica ca fata de  o etapa a dezvoltarii Constiintei insasi .


         De atunci si pana in prezent , consider ca noi , cataratorii , ar trebui sa ne adaptam noului , ineditului si complexitatii algoritmului escaladei naturale prin ridicarea abilitatilor personale la nivelul dificultatii, si nu invers, prin coborarea si adaptarea stancii prin cioplire , nivelului nostru de moment . Este singura abordare acceptabila peste tot in lume in escalada moderna mondiala, si singura care tine cont de respectul pentru ceea ce a creat Natura . Prizele amenajate  sunt specifice peretilor artificiali de catarare in sala (panourilor).

          Consider ca amenajarea unui traseu de escalada este o arta , in care viziunea si talentul amenajatorului se suprapune maiestriei cu care Natura a daltuit dantela pe care noi , cataratorii, putem invata dansul, la inceput imperfect, al descifrarii si executiei algoritmului escaladei … escalada care , poate fi slefuita cu fiecare incercare, cu fiecare traseu reusit, la randul lui pregatitor pentru un altul, poate mai complex sau mai interesant . Traseele de catarare au fost dintotdeauna acolo …. Pe stanca . Dupa prima coarda pusa , dupa prima perie data si dupa primele miscari incercate, incepe sa se contureze ceva ce are sa devina o ruta noua . Orice ruta noua deschide o poarta uriasa , pentru simplul fapt ca este unica ; ca este un plus valoare in patrimoniul escaladei .


   Amenajarile de escalada sportiva trebuie sa furnizeze o  combinatie dintre expunere minima (reducerea riscului accidentarii) si angajament cat mai mare ( implicare , concentrare, calitate a esclaladei). Rutele de escalada sportiva trebuie sa fie amenajate in asa fel incat sa ofere catararea cu un effort minim al asigurarii si libertate maxima escaladei. Incidente ca accidentarea prin lovirea capului de coarda de pamant sau de contraforturi, de frecare a corzii prin zig-zag-uri sau topurile (regruparile) amenajate defectuos trebuie sa fie absente in economia escaladei .




TRASEE AMENAJATE . ZONE DESCHISE . LOGISTICA SI RESURSE .

   Am amenajat , pana in acest moment , 338 trasee noi de escalada sportiva , dezvoltand faleze mai vechi sau deschizand zone noi (Tamina – Piatra Mare , Aboland –Postavar , Santinela Claii –Bucegi , Galbenoasa –Piatra Craiului , etc ) , si am reparat /reamenajat inca aproximativ 100 de trasee prin montarea de topuri noi , sigure , sau inlocuirea de ancore vechi .

   Toate aceste actiuni prezentate au totalizat peste 500 de zile de eforturi mari , de munca in coarda , uneori pe ploaie sau viscol . Uneori fara mijloace auto , prin marsuri de ore cu rucasc foarte greu . De cele mai multe ori singur , cand prietenii erau indisponibili .

  Desi in aceste actiuni am beneficiat de ceva suport material –prin eforturi ale cataratorilor locali sau prin Programul Proclimbing , in mare parte actiunile mele au fost “sponsorizate “ din buzunarul propriu . In traseele amenajate am folosit in jur de 8000 de spituri , a caror contravaloare a fost de cel putin 6000 de euro , bani platiti din buzunar , prin eforturi mari . Valoarea muncii considerabile din acesti 25 de ani sau a carburantului consumat in aceste actiuni nu le pot cuantifica . Cea mai importanta este satisfactia ca am reusit sa las aceasta “mostenire “ catararii romanesti , de care sper sa beneficieze si sa se bucure cat mai multa lume .


    Prezentare schematica a traseelor nou amenajate pe zone :

M-tii POSTAVARU – 173 trasee .

       Aboland  – 137 trasee

       Solomon – 24 trasee

       Tampa – 12 trasee

 

 

M-tii PIATRA MARE – 76 trasee.

       Prapastia Ursului – 54 trasee.

       Tamina – 17 trasee.

       Valea Chiva – 5 trasee.

 

 

M-tii PIATRA CRAIULUI – 47 trasee.

       Prapastii Zarnesti – 17 trasee.

       Galbenoasa – 18 trasee.

       Magura – 10 trasee.

       Coltul Chiliilor – 4 trasee.

 

M-tii BUCEGI – 40 trasee.

       Belvedere – 6 trasee.

       Santinela Claii – 34 trasee.

 

TOTAL  - 338 Trasee noi . 

 

Un comentariu:

  1. Impresionant! Tot Respectul. Ce ma mira e ca nu este nici un comentariu, nici o reactie...Sute de trasee echipate prin munca si pe cont propriu, o infuzie de sange proaspat in catararea romaneasca si nimic din partea "comunitatii".

    RăspundețiȘtergere